Rörelse och motorisk utveckling i förskolan
En praktisk workshop som ger inspiration, kunskap och verktyg för att främja barns rörelse genom lek. Hur kan vi i förskolan skapa miljöer och aktiviteter där barn får utveckla sin motorik, känna rörelseglädje och våga utmana sig själva? Den här workshopen ger pedagoger konkreta verktyg för att arbeta med rörelse och motorisk utveckling som en naturlig del av förskolans vardag.
Utgångspunkten är Physical Literacy – rörelsekunnighet – och Riskful Plays ramverk för att främja barns rörelse på ett sätt som sänker trösklar, stärker självförtroendet och bygger in rörelse i leken. Vi visar hur lekfullhet, valmöjlighet, variation och trygghet i risktagande kan bli bärande principer i hur vi iscensätter fysisk aktivitet i förskolan.
Workshopen utgår från den förstärkta skrivningen i den reviderade läroplanen, där det tydliggörs att lek och rörelse ska ha en central plats i utbildningen, och att ett förhållningssätt hos hela arbetslaget samt en miljö som uppmuntrar till detta är avgörande för barns utveckling, lärande och välbefinnande.
Deltagarna får:
- Testa konkreta aktiviteter som stimulerar grundmotorik, balans, kroppskontroll och lekglädje
- Utforska hur miljö, material och vuxnas förhållningssätt påverkar barns rörelse
- Reflektera över hur små justeringar kan skapa stor skillnad i tillgänglighet och deltagande
En introduktion till Riskful Plays ramverk och hur det kan omsättas direkt i barngruppen.
Workshopen sker i rörelse – med tid för både upplevelse, reflektion och överföring till den egna praktiken. Allt vi gör är anpassat för att fungera i förskolans verklighet, oavsett lokal eller tidigare erfarenhet.
Förskollärare, barnskötare och annan personal i förskolan som vill utveckla arbetet med lek, rörelse och motorik
