Lekvärdesinventering – för skolgårdar som främjar lek, rörelse och delaktighet
Barnens perspektiv på lek och rörelse – Vi testar gården! Riskful Play erbjuder uppdrag där vi kartlägger och analyserar skolgårdens lekvärde – med barnets perspektiv i centrum. Vi deltar både i kortare och längre insatser och skräddarsyr uppdraget efter era behov och förutsättningar.
Många satsningar pågår just nu för att skapa hållbara och gröna skolgårdar, men ofta saknas en avgörande del: Hur miljön faktiskt fungerar för barnens lek, rörelseglädje och utveckling, inte minst enligt barnen själva.
En lekvärdesinventering innebär att vi observerar, testar och leker tillsammans med barn och unga, och samtalar med dem om hur de upplever sin utemiljö. Vårt fokus ligger på lekens kvalitet och tillgänglighet, snarare än att skapa checklistor eller klassificeringar.
Vi dokumenterar våra iakttagelser och dialoger, och lämnar över ett underlag som kan användas i det fortsatta arbetet – så att barns och ungas röster blir en del av beslutsunderlaget när skolgården ska utvecklas.
I uppdraget kan ingå:
- Observationer och analys av gårdens lek- och rörelsepotential
- Lekbaserade aktiviteter och samtal med barn och unga
- Reflektion utifrån barnkonventionen och barns rätt till delaktighet
- Tydligt återkopplingsmaterial med rekommendationer, barnens röster och lekvärdesperspektiv
Vi arbetar med både befintliga skolgårdar och nybyggnationer – alltid med syftet att skapa miljöer där barn faktiskt vill leka, röra sig och vara.
Målgrupper
Kommuner och fastighetsägare som ansvarar för skolors och förskolors utemiljöer
- Rektorer och skolledare som deltar i projekt för att utveckla skolgården
- Projektledare och arbetsgrupper inom satsningar på gröna, hållbara eller tillgängliga skolgårdar
- Landskapsarkitekter och konsulter som vill komplettera sin planering med barns perspektiv
- Beslutsfattare som vill säkerställa att barnkonventionen efterlevs i praktiken